PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL MENGGUNAKAN MACROMEDIA FLASH 8 PADA MATA PELAJARAN TEKNOLOGI INFORMASI KOMUNIKASI KELAS VII DI SMP DHARMA BHAKTI PALEMBANG

Sandi Agung, Alex Wijaya

Sari

The problem of this research is how the results of the development of digital learning media using Macromedia Flash 8 in class VII junior high school information communication technology subjects are valid and effective. The aim of this research is to produce a product in the form of digital learning media using Macromedia Flash 8 in class VII SMP information and communication technology subjects. The method used in development is the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The ADDIE model is very synonymous with developing a product for use in learning. The development results show that digital media using Macromedia Flash 8 which was developed by the maker of this product meets the very valid criteria. There are several aspects that are assessed for validity. From this validation, an average validity value of 95.14% was obtained with the criteria "very valid". Based on quiz trials on digital media, students' effectiveness was obtained, with an average* student score above kkm > 75 with the "effective" criteria. Therefore, the development of animation media based on Macromedia Flash 8 is declared valid and effective for use at Dharma Bhakti Middle School, Palembang.   

Kata Kunci

Keywords: Digital learning media, macromedia flash 8, ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation), ICT subjects

Teks Lengkap:

PDF

Referensi

Sintiawati, N., Fajarwati, S. R., Mulyanto, A., Muttaqien, K., & Suherman, M. (2022). Partisipasi civitas akademik dalam implementasi merdeka belajar kampus merdeka (MBKM). Jurnal Basicedu, 6(1), 902-915.

Saputro, A., & Wijayanti, O. (2021). Tantangan guru abad 21 dalam mengajarkan muatan sbdp di sekolah dasaR. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(3), 51-59.

Kustandi, C., Ibrahim, N., Irfani, A. N., & Hasanah, M. T. (2022, p.16). EVALUASI PEMANFAATAN BAHAN AJAR DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN OLEH GURU SD DI KECAMATAN CIATER SUBANG JAWA BARAT. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(6), 5183-5192.

Wahid, A. (2018). Jurnal pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam,p3 5(2).

Kustandi, C., Ibrahim, N., Irfani, A. N., & Hasanah, M. T. (2022, p.17). EVALUASI PEMANFAATAN BAHAN AJAR DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN OLEH GURU SD DI KECAMATAN CIATER SUBANG JAWA BARAT. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(6), 5183-5192.

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran (Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pambelajaran dan cara penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Jawa Barat: CV Jejak.p,29.

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., ... & Kaunang, F. J. (2020). Jamaludin, & Iskandar, A.(2020). Pengembangan media pembelajaran.p,59.

Harahap, Hasmi Syahputra, "Pengembangan Media Ajar Interaktif Biologi Berbasis Macromedia Flash pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Manusia untuk Kelas XI SMA/MA", Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS (2015)

Rahayu, S., Rosadi, K. I., & Alfian, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash Professional 8 dalam Pengembangan Mutu Pembelajaran Ekonomi. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), Hal 79.

Satriaji, A. K. (2018). Implementasi Media Animasi Macromedia Flash Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Jurnal Pendidikan Bahasa Jerman, Hal 5.

Mahardani, A., & Nurmilawati, M. (2023). Analisis Kepraktisan Media Pembelajaran Beerbasis Macromedia Flash Pada Materi Keragaman Budaya Kelas 4.

Mariyah, Y., Budiman, A., Rohayani, H., & Audina, W. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Audio Visual: Studi Eksperimen Dalam Pembelajaran Tari. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(2), 959-967.

Harahap, H. S. (2015). Pengembangan Media Ajar Interaktif Biologi Berbasis Macromedia Flash Dalam Komputer Pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Dan Pernapasan Manusia Untuk Kelas XI SMA/MA (Doctoral dissertation, UNIMED).

Kahfi, Aditya N. (2019). Pengertian TIK: Fungsi, Manfaat dan Contoh TIK. https://www.adityatekno.com/2019/12/pengertian-tik.html.

Mardhatillah, M., & Trisdania, E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa di SD Kelas II Negeri Paya Peunaga Kecamatan Meureubo. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1).

Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik tema pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178-185.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42.

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.