ANALISIS PREFERENSI KONSUMEN TERHADAP PRODUK OLAHAN MANGGA

Nurisa Asrienda Shafira, Elly Rasmikayati, Bobby Rachmat Saefudin

Abstract


The production of mangoes in Indonesia, which is seasonal, causes mango production to be abundant during the harvest season and scarce when it is outside the harvest season. Currently, there are many alternatives in processing mangoes into processed products so that consumers can continue to consume mangoes outside the harvest season. However, it is not known what kind of mango processed products that are suitable for consumer preferences. This study aims to describe the characteristics of consumers of mango processed products and consumer preferences for processed mango products. The method used in this research is descriptive statistics and conjoint analysis. The results showed that consumers of processed mango products were dominated by women aged 21 years with an allowance of IDR 500.000 - IDR 1,000,000 per month and live in Java. Consumer preference for processed mango products refers to the choice of mango puree products with a sour taste and low price (less than IDR 15,000) The order of product attributes that are important to consumers is price (46%), type of product (41%), and taste (13%).

Keywords


KCharacteristics, Preferences, Processed Mango Products, Conjoint Analysis

References


[BKP]. Badan Ketahanan Pangan. (2019). Direktori Konsumsi Pangan 2019.

[FAO]. Food and Agriculture Organization. (2018). Food loss analysis: causes and solutions (Case study on the mango value chain in the Republic of India).

[FAO]. Food and Agriculture Organization. (2019). Major Tropical Fruits Preliminary Market Results.

Aeni, Yayuk. (2017). Pengambilan Keputusan Konsumen dalam Pembelian Keripik Buah di Malang, Tesis, Universitas Hasanuddin.

Balai Besar Penelitian dan Pengembangan Pascapanen Pertanian. (2010). Difusi Teknologi Pengolahan Mangga (7 Produk Olahan) Kepada Kelompok Tani/Gapoktan dengan Target 2 Unit Usaha Berproduksi dan Dapat Meningkatkan Nilai Tambah Produk 50%, Laporan Akhir Pelaksanaan Kegiatan Penelitian.

Natawidjaja, R. S., Sulistiowaty, L., Kusno, K., Aryani, D., & Rachmat, B. (2017). Analisis Preferensi, Kepuasan, dan Kesediaan Konsumen Membayar Beras Di Kota Bandung.

Octaviani M. W, Yaktiworo Indriani, Suriaty Situmorang. (2014). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix) dan Perilaku Konsumen terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Jus Buah Segar Bandar Lampung, JIIA, Vol. 2, No. 2, hal. 133-141.

Qoddhar M. N, Panji Deoranto, Sakunda Anggarini. (2013). Studi Preferensi Konsumen terhadap Pasta Mangga Podang (Mangifera Indica L.) dengan Metode Conjoint (Studi Kasus Pada Hotel-Hotel Di Kota Batu), Jurnal Industria, Vol. 2, No. 1, hal. 17–26.

Rachman B. N, I Gede Mustika, I. G. A Wita Kusumawati. (2017). Faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Konsumsi Buah dan Sayur Siswa SMP di Denpasar, Jurnal Gizi Indonesia Vol. 6, No. 1, hal. 9-16.

Rasmikayati, E., Deaniera, A. N., Supyandi, D., Sukayat, Y., & Saefudin, B. R. (2020). Analisis Perilaku Konsumen: Pola Pembelian Kopi Serta Preferensi, Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Kedai Kopi Consumer Behavior: Purchase Pattern Of Coffee, Preferences, Satisfaction And Loyalty Of Coffee Shop Consumer. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis. Juli, 6(2), 969-984.

Rasmikayati, E., Pardian, P., Hapsari, H., Ikhsan, R. M., & Saefudin, B. R. (2017). Kajian Sikap dan Perilaku Konsumen dalam Pembelian Kopi Serta Pendapatnya Terhadap Varian Produk Dan Potensi Kedainya. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 3(2), 117-133.

Rasmikayati, E., Saefudin, B. R., Karyani, T., Kusno, K., & Rizkiansyah, R. (2020). Analisis Faktor dan Tingkat Kepuasan Ditinjau dari Kualitas Produk dan Pelayanan pada Konsumen Sayuran Organik Di Lotte Mart Kota Bandung. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 6(1), 351-364.

Rasmikayati, E., Syamsiah, S. T., Sadeli, A. H., & Saefudin, B. R. (2021). Preferensi Konsumen Terhadap “Private Label” Ritel Modern Dikaitkan Dengan Karakteristik Konsumen: Studi Kasus Pada Produk Gula Di Lotte Mart Bandung. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 7(1), 747-766.

Saefudin, B. R., Deanier, A. N., & Rasmikayati, E. (2020). Kajian Pembandingan Preferensi Konsumen pada Dua Kedai Kopi di Cibinong, Kabupaten Bogor. Agrovital: Jurnal Ilmu Pertanian, 5(1), 39-46.

Sari, Y., Rasmikayati, E., Saefudin, B. R., Karyani, T., & Wiyono, S. N. (2020, March). Willingness To Pay Konsumen Beras Organik Dan Faktor-Faktor Yang Berkaitan Dengan Kesediaan Konsumen Untuk Membayar Lebih. In Forum Agribisnis (Vol. 10, No. 1, pp. 46-57).

Sulistyawati I, Matthijs Dekker, Ruud Verkerk, Bea Steenbekkers. (2020). Consumer preference for dried mango attributes: A conjoint study among Dutch, Chinese, and Indonesian consumers, Journal of Food Science, Vol. 00, No. 0, pg.1-9.

Wandschneider T, Ian Baker, Ronnie Natawidjaja. (2012). Studi Rantai Nilai Mangga, Australian Centre for International Agricultural Research.

Wartaka, M. (2004). Analisa Preferensi Konsumen Produk Lipstik dan Kaitannya dengan Segmentasi Produk. Tesis. Universitas Budi Luhur Jakarta.

Widiyanto, N. A, Andriyono K. A, Heny K. Daryanto. (2016). Atribut-Atribut yang Mempengaruhi Sikap dan Preferensi Konsumen dalam Membeli Buah Apel di Kota Surabaya dan Kota Malang Provinsi Jawa Timur, Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen Vol. 9, No. 2, hal. 136-146.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v7i2.4985

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: