STRATEGI PEMASARAN SAYURAN HIDROPONIK (Studi Kasus Pada CV Casafarm Bandung)

Almas Dwi Nurshadrina, Zumi Saidah

Abstract


iThis istudy iaims ito identify the Vegetable marketing strategy to be implemented by CV. Casafarm Bandung. CV. Casafarm is a hydroponic farming business entity ilocated iin ithe icity iof iBandung, iWest iJava. CV. Casafarm is a privately owned company engaged in agriculture, especially in the field of hydroponic cultivation. iThe iresearch imethod iused iis iqualitative iwith ia idescriptive iresearch idesign. iData icollection itechniques iused iin ithis istudy iwere iinterviews iand idocumentation. iThis istudy iuses several analytical designs, namely environmental analysis, iIFAS (Internal iStrategic iFactor iSummary) Matrix Analysis, iEFAS i (External iStrategic iFactor iSummary) Matrix Analysis, iInternal-iExternal Matrix Analysis and SWOT Matrix Analysis. The itriangulation iused iin ithis iresearch iis isource itriangulation, itechnique itriangulation iand itime itriangulation. iThe results of calculations related to the company's internal and external factors obtained results, namely 1) Strength (strength) of 2.64; 2) Weakness is worth 0.44; 3) Opportunities (opportunities) are 2.36; and Threats (threats) are worth 0.56. CV development policy direction. Casa Farm Hydroponics is in a condition of rapid growth strategy where ibased ion ithe iresults iof the SWOT calculation ithat ihas ibeen icarried iout with a score of S > O, which means that the strength is greater than the existing opportunities

Keywords


CV. Casafarm, Pemasaran, Strategi pemasaran, Sayuran, hidroponik

References


Aji, L. Jalu., S. S. Hadi., S. Yuli., R. A. (2021). Improving food security through the urban farming workshop for disaster risk reduction: evidence from Jogoyudan Village, Yogyakarta. E3S Web of Conferences, 331: 02004, EDP Sciences. PP 1-6

Anita Cicilia Harimurti, A. H. S. H. N. U. dan G. W. M. (2016). Strategi Peningkatan Kinerja Atribut Produk Sayuran Melalui Pemasaran Online Dalam Upaya Meraih Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Di Pasar Kecil Bandung). Jurnal Agrosains Dan Teknologi, 1 (2), 48–63.

Badan Pusat Statistik. Produksi Tanaman Sayuran 2014-2018. https://Www.Bps.Go.Id/Indicator/55/61/1/Produksi-Tanaman-Sayuran.Html. Di Akses [2 Juni 2022].

Christina, M. (2018). Pengambilan Keputusan dalam Menetapkan Strategi Persaingan Usaha Laundry di Dukuh Kupang Surabaya dengan Menggunakan Analisa SWOT. Jurnal Manajemen. 10 (2), 70-72.

Febtyanisa, M. (2013). Analisis strategi pengembangan usaha sayuran organik pada Kelompok Tani Cibolerang Agro, Kecamatan Selaawi, Kabupaten Garut. Institut Pertanian Bogor. 10 (3), 73-76.

Indriasti, R. (2013). Analisis Usaha Sayuran Hidroponik pada PT Kebun Sayur Segar Kabupaten Bogor. 12(1), 13–29.

Irmayani, K. T. dan M. (2020). Strategi Pemasaran Cengkeh (Syzygium Aromaticum) Di Desa Langda Kecamatan Buntu Batu, Kabupaten Enrekang. Jurnal Agrosains Dan Teknologi, 5 (2), 110–122.

Kusnawan, G. (2008). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Terhadap Efektivitas Volume Penjualan Sayuran Hidroponik. 8(2), 97.

Muhammad, M. (2018). Analisis SWOT sebagai strategi pengembangan usahatani buah naga merah (Hylocereus costaricensis) kecamatan Wasile Timur kabupaten Halmahera Timur. Agrikan: Jurnal Agribisnis Perikanan, 11(1), 28–37.

Nurlaili, N., H. U., F. F., J. A., & M. M. (2019). Budidaya Sayuran yang Murah dan Sederhana dengan Metode Hidroponik di Desa Jambo Timu Kecamatan Blang Mangat Kota Lhokseumawe Provinsi Aceh. Jurnal Vokasi, 3(2), 106-112.

Roidah, I. S. (2014). Pemanfaatan Lahan dengan Menggunakan Sistem Hidroponik. Jurnal Universitas Tulungagung Bonorowo, 1(2), 43–49.

Yuliana, F. (2020). Studi perbandingan strategi pemasaran sayuran hidroponik dan sayuran konvensional di Kota Palangka Raya. Doctoral Dissertation, IAIN Palangka Raya.

Daryanto, H. K. (2013). Strategi pengembangan usaha cabai paprika hidroponik di Koperasi Petani Mitra Sukamaju Kecamatan Cisarua Kabupaten Bandung Barat. 10 (2), 69-72.

Lingga, P. (1992). Hidroponik Bercocok Tanam Tanpa Tanah. Penebar Swadaya. 8 (3), 93-97.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v9i1.8143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: