STRATEGI PENGEMBANGAN USAH MIKRO KECIL MENENGAH (UMKM) LYNDA SNACK DI KECAMATAN NGABANG KABUPATEN LANDAK

Jumbri Jumbri, Eva Dolorosa, Maswadi Maswadi

Abstract


The economy, including micro, small, and medium-sized enterprises (MSME) actors who significantly contribute to enhancing people's welfare and the national GDP, will always be the subject of discussion. The necessity of developing Lynda Snack SMEs in a way that makes them competitive by putting in place appropriate strategies tailored to their circumstances Using SWOT analysis (strengths, weaknesses, opportunities, threats), the purpose of this study is to determine the development strategy for Lynda Snack Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in the Ngabang District, Landak Regency. Descriptive qualitative research is used in this study. Purposive sampling was used to select the informants. Guidelines for interviews and questionnaires were used to conduct structured in-depth interviews for the purpose of data collection. The EFAS score is 2.66, and the combined IFAS score is 1.75. The development strategy is in quadrant I (growth-oriented strategy) or S-O, which indicates that Lynda Snack's MSMEs are in a very advantageous position. with their strengths and opportunities, allowing them to take advantage of current opportunities. Expanding the reach of product marketing in order to boost sales volume, creating business and employment opportunities, increasing collaboration and promotion of MSME Lynda snack products, and increasing the quality and quantity of sales products are all methods of carrying out the strategic focus.

Keywords


UMKM, Strategi pengembangan, Analisis SWOT

References


Abdullah, N., Hasan, M., Kamaruddin, C. A., Nurdiana., & Nurjanah. (2022). Kajian Kelayakan Ekonomi Usaha Pertanan Perkotaan di Kota Makasar. Prosiding Seminar Nasional Pembangunan dan Pendidikan Vokasi Pertanian, Politeknik Pembangunan Pertanian Manokwari, 23 Juli 2022, 77-101.

Alisyahbani, M. S. (2022). Praktik Memesan Barang & UU No 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen di Konveksi Tees INC Cirebon Perspektif Maqashid Syariah. Tesis, IAIN Cirebon.

Anggraeni, R. (2021). Pentingnya Legalitas Usaha bagi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Eksaminasi: Jurnal Hukum, 1 (1), 77-83.

Armanto, I. C. (2018). Pengaruh Dimensi Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome Triple Play. E-Jurnal Manajemen Unud, 7(3), 1282-1309.

Batlehn, A., & Samosir, P. O. (2018). Upaya Perlindungan Hukum Terhadap Merek Industri UMKM di Indonesia. Jurnal Law & Justice, 3 (1), 3-11.

BPS Kabupaten Landak. (2019). Kecamatan Ngabang dalam angka 2019.

Cahyono, P. (2016). Implementasi Strategi Pemasaran dengan Menggunakan Metode Swot dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Produk Jasa Asuransi Kecelakaan dan Kematian pada PT. Prudential Cabang Lamongan. Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen, 1 (2), 129-138.

Dhamayantie, E., & Fauzan, R. (2017). Penguatan Karakteristik dan Kompetensi Kewirausahaan Untuk Meningkatkan Kinerja Umkm. Matrik : Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis dan Kewirausahaan.

Hamza, L. M., & Agustien, D. (2019). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(2), 127–135.

Herlina, E. (2014). Pendidikan dan Pelatihan dalam Meningkatkan Model Kerjasama Usaha Menengah Kecil dan Mikro dengan Usaha Besar di Kecamatan Cikoneng Kabupaten Ciamis. Ekonologi Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Galuh Ciamis, 1 (1), 71-81.

Idris, F., Rukka, R. M., Amrullah, A., Salam, M., & Bakri, R. (2023). Strategi Pengembangan Usahatani Kedelai di Kecamatan Bontoramba, Kabupaten Jeneponto, Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis (Jepa), 7 (1), 215-224.

Irrubai, M. L. (2015). Strategi Labeling, Packaging dan Marketing Produk Hasil Industri Rumah Tangga di Kelurahan Mojok Kecamatan Selaparang Kota Mataram Nusa Tenggara Barat. Jurnal Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi, 8, 15-30.

Marfuah, S. T. (2019). Pengaruh Modal Sendiri, Kredit Usaha Rakyat (KUR), Teknologi, Lama Usaha dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Usaha (Studi Kasus pada UMKM di Kabupaten Wonosobo). Jurnal of Economic, Business and Engineering, 1 (1), 183-195.

Meuthia, R. F., Ananto, R.P., & Afni, Z. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat UMKM Terhadap Penggunaan Uang Elektronik di Kota Padang. Jurnal Akutansi dan Manajemen, 15(1), 143-155.

Nabawi, N., & Basuki. (2022). Kualitas Sumber Daya Manusia dan Modal Usaha Pengaruhnya Terhadap Pengembangan Usaha UMKM. Al-Ulum Ilmu Sosial dan Humaniora, 8 (1), 111-120.

Nawawi, S., Mufti, R. M., & Mega, A. G. A. (2021). Pengaruh Strategi, Inovasi dan Pengembangan UMKM pada Bidang Kuliner di Kota Bandung pada Masa Covid-19. International Journal Administration, Business and Organization, 2 (3), 23-30.

Oktarina, N., Widodo, J., & Fachrurrozie. (2019). Penguatan UMKM melalui Pemanfaatan Media Sosial Untuk Peningkatan Jangkauan Pemasaran di Kecamatan Toroh Purwodadi. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 23 (2), 170-174.

Rangkuti, F. (2008). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Penerbit Gramedia Pustaka Utama.

Santoso, D. T., & Widyatmini. (2021). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Melalui Analisi Soar (Studi Kasus pada Bisnis Clothing Solid Object). UG Jurnal, 16(04), 53-69.

Shobirin, M., & Ali, H. (2019). Strategi Pengembangan Infrastruktur dalam Meningkatkan Pelayanan Penumpang di Bandar Udara Internasional Soekarno Hatta Cengkareng. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 1(2), 155-168.

Sutiadiningsih, A., Budijono, A. P., & Bawono, M.N. (2016). Penerapan Mesin Pengaduk Adonan untuk Meningkatkan Kualitas dan Kuantitas Produksi UMKM Produsen Petis. Jurnal ABDI, 2 (1), 16-20.

Wahyudiati, D., & Isroah. (2018). Pengaruh Aspek Keuangan dan Kompetensi Sumber Daya Manusia (SDM) terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Desa Kasongan. Jurnal Profita : Kajian Ilmu Akutansi, 6 (2), 1-11.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v9i2.10704

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jumbri Jumbri, Eva Dolorosa, maswadi maswadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: