Analisis Preferensi dan Faktor-faktor yang Memengaruhi Keputusan Pembelian Minyak Goreng di Kota Salatiga

Huurin 'iin, Wiludjeng Roessali, Suryani Nurfadillah

Abstract


This study aims to analyze consumer preferences and their influence on purchase decisions for cooking oil in Salatiga City. The research was conducted in June - July 2023. The research location was determined purposively at 2 traditional markets in Salatiga City, namely Pasar Raya I and Pasar Blauran I. The research method used was survey method with a sample of 110 respondents taken with quota sampling technique. The data analysis used in the research is conjoin analysis and binary logistic regression analysis. The conjoint analysis showed that the cooking oil attributes most preferred by Salatiga City consumers are cooking oil with size ≥ 2 liters, standing pouch packaging, price Rp 15,000 - Rp 20,000, and including well-known brand cooking oil. The order of cooking oil attributes considered most important by consumers are brand attributes (importance value 30.522%), price attributes (importance value 28.339%), size attributes (importance value 20.911%), and packaging attributes (importance value 20.228%). The logistic regression analysis results show that the variables of income (X1), lifestyle (X2), motivation (X3), price (X4), loyalty (X5), and quality (X6) simultaneously affect the decision to purchase cooking oil in Salatiga City. The variables of motivation, loyalty, and quality partially influence the decision to purchase cooking oil in Salatiga City. The variables of income, lifestyle, and cooking oil price did not partially influence the decision to purchase cooking oil in Salatiga City.

Keywords


minyak goreng, pasar tradisional, preferensi, keputusan pembelian

References


Agustin, W. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, dan Persepsi Harga terhadap Keputusan Pembelian Minyak Goreng Sunco (Studi pada Konsumen Minyak Goreng Merek Sunco di Kabupaten Kebumen). Jurnal JIMBA, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(1), 1–12.

Azahari, D. H., Sinuraya, J. F., & Rachmawati, R. R. (2020). Daya Tahan Sawit Indonesia pada Era Pandemi Covid-19. Dampak Pandemi Covid-19: Perspektif Adaptasi Dan Resilensi Ekonomi Pertanian, (3), 61–81.

BPS. (2021). Distribusi Perdagangan Komoditas Minyak Goreng Indonesia 2021.

Dharma, N. M. P. A. (2021). Perilaku Konsumen dalam Pembelian Beras Organik. Universitas Islam Malang.

Fadhli, K., Aprilia, E. D., & Putra, I. A. (2021). Pengaruh Ekuitas Merek Dan Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Produk Minyak Goreng Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta, 16(2), 96–104.

Finalis, R. (2023). Analisis Preferensi Konsumen Beras di Kecamatan Donggo Kabupaten Bima. (Doctoral Dessertation, Universitas Mataram).

Haryanti, R., Karwur, F. F., Lewerrisa, K. B., & Ranimpi, Y. Y. (2014). Analisis Preferensi Konsumen terhadap Warna Minyak Goreng di Salatiga. Repository UKSW.

Karosekali, A. S., & Natasha, N. (2018). Analisis Faktor-Faktor Keputusan Pembelian Konsumen Minyak Goreng Pada Merek Filma Studi Kasus: Brastagi Supermarket Cabang Gatot Subroto Medan. Jurnal Agriprimatech, 2(1), 29–37.

Maharani, M. D. (2021). Preferensi, Permintaan dan Kepuasan Konsumen Rumah Tangga dalam Pembelian Minyak Goreng Kemasan di Kota Bandar Lampung.

Masitoh, H., Lubis, S. N., & Hasyim, H. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumsi Rumah Tangga Beras dan Non Beras. Jurnal USU.

Nugroho, E. J., & Simamora, L. (2021). Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Daging Sapi di Pasar Raya I Salatiga. Jurnal Ziraa’ah Majalah Ilmiah Pertanian, 46(2), 134–143.

Nurhadi, A., Setiadi, A., & Setiyawan, H. (2018). Preferensi Konsumen Gula Kelapa di Pasar Godean Kabupaten Sleman Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal AGRICORE: Jurnal Agribisnis Dan Sosial Ekonomi Pertanian, 3(1), 385–395.

Rahmi, V. (2016). Analisis Ekuitas Merek Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan Minyak Goreng “Bimoli” (Studi pada Pelanggan “Bimoli” di Kecamatan Gresik).

Randang, W. (2013). Kualitas Produk, Atribut Produk dan Ekuitas Merek Pengaruhnya terhadap Keputusan Pembelian Minyak Goreng. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3), 701–709.

Sitio, I. S., Sibuea, S. R., & Hasibuan, A. (2023). Analisa Tingkat Kepuasan Konsumsi Minyak Goreng Kemasan oleh Ibu-Ibu Rumah Tangga di Kelurahan Tembung. Buletin Utama Teknik, 18(3), 292–295.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Togatorop, R. P., Lestari, D. A. H., & Sayekti, W. D. (2022). Analisis Sikap, Loyalitas, dan Faktor-Faktor yang Memengaruhi Pembelian Minyak Goreng Kemasan Bimoli dan Sania di Pasar Tradisional di Kota Bandar Lampung. Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, 10(1), 116–123.

Turniasih, I., & Dewi, N. K. (2016). Peranan Sektor Agroindustri dalam Pembangunan Nasional. Jurnal Geografi Gea, 7(2), 1–8.

Utama, A., & Fauzia, S. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Membeli Minyak Goreng Curah (Kasus: Pasar Sentral Kota Medan). Journal of Agriculture and Agribusiness Socioeconomics, 3(1), 15180.

Yasmin, T. R., Prastiwi, W. D., & Handayani, M. (2017). Analisis Konjoin Preferensi Konsumen Sayuran Hidroponik Agrofarm Bandungan Kabupaten Semarang. Agrisocionomics: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 1(1), 85–93.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mimbar Agribisnis : Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: