Penerapan Bauran Pemasaran Olahan Kopi di Data Coffee Kota Bandung

Muhammad Alfi Rachman, Dini Rochdiani, Erna Rachmawati, Eliana Wulandari

Abstract


There has been an increase in the trend of people spending time at coffee shops. Bandung is one of the cities where the food and beverage industry is growing rapidly and has become a central hub for coffee shop businesses in West Java. This rising trend requires coffee shops to be competitive within the same market scope, necessitating good management and marketing strategies. The purpose of this study is to analyze and describe the marketing mix that has been implemented by Data Coffee. In this research, the researcher uses descriptive analysis to describe the marketing mix coffee based product that has been implemented. The method used in this study is a case study method with a qualitative approach, and data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that the marketing mix applied at Data Coffee is quite good, but there are still issues in several aspects of the marketing mix that need improvement and further development.

References


Afifa, Y., & Yarhman, M. (2023). Dampak Penggunaan QRIS pada Pelaku UMKM di Kota Padangsidimpuan (Studi Kasus pada Coffee Shop Kopi Koe). Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 2(1), 68–82. https://doi.org/10.24260/jkubs.v2i1.900

Albariq, M. R., & Wijaya, F. (2024). Strategi Pengembangan Menggunakan Analisis Swot Kona Koffee Bandung. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 10(1), 638–642. https://doi.org/10.35870/jemsi.v10i1.2051

Amin, T., Arisman, A., Putri Lestari, S., & Ekonomi dan Bisnis, F. (2022). Pengaruh Cita Rasa Dan Layout Terhadap Kepuasan Konsumen di Letter Coffee. Journal, 1, 471–474.

Baskara, P. R., Praptono, B., & Sagita, B. H. (2023). Perancangan Bauran Pemasaran Usaha Balief Coffee Menggunakan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). E-Proceeding of Engineering, 10.

Efendy, L. (2022). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Pada Nomad Coffee Shop. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi.

Hanif, H. R., & Parantika, A. (2023). Strategi Bauran Pemasaran 7P Menggunakan Pendekatan Analisis SWOT dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing Mangata Coffee & Eatery. Media Wisata, 21(1), 164–177. https://doi.org/10.36276/mws.v21i1.460

Hermawan, M. R., & Hadibrata, B. (2023). Pengaruh Harga, Promosi, Suasana Toko, Kualitas Layanan, Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Coffee Shop Dengan Sikap Intervening. Jurnal Locus Penelitian Dan Pengabdian, 2(8), 780–795. https://doi.org/10.58344/locus.v2i8.1579

Hutagalung, Y. M., & Waluyo, H. D. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Kopi Benteng 2 Banyumanik). Jurnal Administrasi Bisnis, IX.

Isalman, I., & Robby, R. D. (2022). Daya Tarik Desain Eksterior dan Interior Kedai Kopi Terhadap Keputusan Pembelian di Local Coffee Kendari. Jurnal Ekonomi Dan Statistik Indonesia, 2(1), 115–123. https://doi.org/10.11594/jesi.02.01.13

Kementerian Komunikasi dan Informatika. (2023). Siap Tampil di HM 2023, Industri Mamin Akan Pamerkan Teknologi Industri 4.0.

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian. (2023, August). Dorong UMKM Naik Kelas dan Go Export, Pemerintah Siapkan Ekosistem Pembiayaan yang Terintegrasi.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing (17th ed.). Pearson Education Limited.

Layantara, S. (2016). Evaluasi Perkembangan BBQ Street Menggunakan Teori Marketing Mix 7P Terhadap Fenomena Food Truck Di SurabayaV. PERFORMA: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(2).

Monica, C. D., & Rahmidani, R. (2023). Pengaruh Store Atmoshpere, Lokasi dan Variasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian pada coffee shop Kopi Dent Pariaman. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 13(2), 125. https://doi.org/10.24036/011256890

Negara, I. N. S. (2019). Prinsip Ergonomi Pada Papan Nama Fakultas Seni Rupa Dan Desain Institut Seni Indonesia Denpasar I Nengah Sudika Negara. PRABANGKARA Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 23(1), 6–10. www.akademica.education,

Nurhayaty, M. (2022). Strategi Mix Marketing (Product, Price, Place, Promotion, Eople, Process, Physical Evidence) 7P di PD Rasa Galendo Kabupaten Ciamis. Jurnal Media Teknologi.

Pio, J., Mamuaya, N., & Angmalisang, S. (2022). Pengaruh Lokasi, Kualitas Pelayanan dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Kedai Kopi Janji Jiwa. 6(3).

Pitaloka, F. A., & Vanel, Z. (2023). Integrated Marketing Communications Lignum Coffee Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(2), 218–231. https://doi.org/10.32509/pustakom.v6i2.2636

Prawira, M. Y., Butarbutar, M., Ekana Nainggolan, L., & Sherly. (2019). Pengaruh Iklan Terhadap Minat Beli Ulang Dengan Persepsi Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada Cafe Coffee Time And Seafood Pematangsiantar. 5(2), 48–60. http://www.maker.ac.id/index.php/maker

Purbohastuti, A. W. (2021). Efektivitas Bauran Pemasaran Pada Keputusan Pembelian Konsumen Indomaret. Jurnal Sains Manajemen, 7(1).

Saputra, S., Putri, E. D. H., & Hakim, M. F. N. (2020). Mempertahankan Kualitas Produk Dan Kulitas Pelayanan Barista Di Senja Coffee And Memories Yogyakarta. 7(1). http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jp

Witarsana, I. G. A. G., Pramana, I. D. P. H., Prabawati, N. P. D., Puja, I. B. P., & Pinatih, I. M. D. P. (2022). Pengaruh Sales Promosi dengan Price Bundling terhadap Keputusan Pembelian Masa Pandemi Covid 19 di Bali. JSHP : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 6(2), 89–109. https://doi.org/10.32487/jshp.v6i2.1445




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14675

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Muhammad Alfi Rachman, Dini Rochdiani, Erna Rachmawati, Eliana Wulandari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: