Pengaruh Bauran Pemasaran 7P Terhadap Loyalitas Konsumen Pembelian Tanaman Hias Philodendron di PT. Berkah Melano Indonesia

Raddin Syabania Permata Dewi, Joko Mariyono, Siswanto Imam Santoso

Abstract


PT. Berkah Melano Indonesia operates in the buying and selling of ornamental plants, particularly philodendron plants, which are frequently repurchased. This study aims to analyze consumer loyalty levels and the impact of the 7P marketing mix on consumer loyalty in purchasing philodendron ornamental plants at PT. Berkah Melano Indonesia. The research was conducted at PT. Berkah Melano Indonesia, located in Cigugur Girang, Bandung. The study employed a case study method, with a sample of 100 respondents selected using quota sampling. The data analysis method used the consumer loyalty pyramid, which consists of switcher buyers, habitual buyers, satisfied buyers, liking the brand, and committed buyers, along with multiple linear regression analysis. The results indicate a high level of consumer loyalty, with 83.5% committed buyers, 83% liking the brand, 94% satisfied buyers, 76% habitual buyers, and 46% switcher buyers. The variables of product, price, place, people, and income partially influence consumer loyalty in purchasing philodendron ornamental plants at PT. Berkah Melano Indonesia. However, process and physical evidence do not have a partial impact on consumer loyalty in purchasing philodendron ornamental plants at the company. A recommendation for future research is to further examine the influence of process and physical evidence to determine whether these two variables consistently do not affect consumer loyalty. Additionally, the company should continue to maintain product quality, affordable pricing, easy platform access, enhanced promotions, and employee responsiveness in assisting consumers.

References


Abidin, M. Z. (2021). Pemulihan ekonomi nasional pada masa pandemi covid-19: Analisis produktivitas tenaga kerja sektor pertanian. Indonesian Treasury Review: J. Perbendaharaan, Keuangan Negara Dan Kebijakan Publik. 6(2): 117-138.

Agatha, G. V., Endaryanto, T., & Suryani, A. (2020). Analisis preferensi, kepuasaan dan loyalitas konsumen terhadap keripik pisang dan singkong di Sentra Agroindustri Keripik Kota Bandar Lampung. J. Ilmu-Ilmu Agribisnis. 8(1): 137-144.

Arifani, A. M., Widowati, I., & Permai, N. M. S. Y. (2022). Pengaruh kualitas produk kualitas pelayanan dan harga melalui kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan di Titi Orchids Yogyakarta. Agriscience. 2(3): 869-885.

Bharmawan, A. S., & Hanif, N. (2022). Manajemen pemasaran jasa: strategi, mengukur kepuasan dan loyalitas pelanggan. Scopindo Media Pustaka: Surabaya.

Daud, M. A. Z. (2023). Pengaruh harga, promosi dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian tanaman hias jenis aglonema dimasa pandemi covid 19. J. Publikasi Sistem Informasi dan Manajemen Bisnis. 2(3): 105-118.

Direktorat Jenderal Hortikultura. (2023). Buku Atap Hortikultura 2023. Penerbit Direktorat Jenderal Hortikultra, Kementrian Pertanian: Jakarta.

Fadhilah, R., Auliaty, Y., & Wardhani, P. A. (2022). Pengembangan ensiklopedia digital tanaman hias berbasis kontekstual sebagai sumber belajar dalam pembelajaran ipa kelas iv sd. Educational Technology Journal. 2(2): 29-37.

Moroki, S., Masinambow, V. A., & Kalangi, J. B. (2018). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi pendapatan petani di Kecamatan Amurang Timur. J. Berkala Ilmiah Efisiensi. 18(5).

Nurjasmi, R. (2021). Potensi pengembangan pertanian perkotaan oleh lanjut usia untuk mendukung ketahanan pangan. J.Ilmiah Respati. 12(1): 11-28.

Pusat Data dan Sistem Informasi Pertanian. (2023). Analisis PDB Sektor Pertanian Tahun 2023. Penerbit Kementrian Pertanian: Jakarta.

Rangkuti, F. (2017). Customer care excellence: meningkatkan kinerja perusahaan melalui pelayanan prima plus analisis kasus jasa raharja. Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Rosita, R. D., Budiarto, B., & Kismantoroadji, T. (2020). Analisis pengaruh bauran pemasaran 7p terhadap keputusan pembelian Kopi Luwak Mataram. J. Dinamika Sosial Ekonomi. 21(1): 15-25.

Shafira, S., Zainun, I., & Faradilla, C. (2022). Analisis Loyalitas Konsumen pada Kedai Kopi di Kecamatan Kuta Alam Banda Aceh. J. Ilmiah Mahasiswa Pertanian. 7(1): 101-110.

Sholiha, I., Muslim, A. A., & Regina, R. N. (2024). Pengaruh strategi promosi dan kualitas produk terhadap minat beli konsumen pada asosiasi petani tanaman hias Kabupaten Bondowoso. Iltizam: J. Ekonomi dan Keuangan Islam. 2(1): 39-59.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung.

Syifa, A. D., & Nurhadi, A. (2025). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan bunga artificial pada PT Botanical Decor Sentosa Di Kabupaten Tangerang. Journal of Research and Publication Innovation. 3(1): 348-360.

Wahyudi, T. (2020). Pengelolaan komoditas hortikultura unggulan berbasis lingkungan. Penerbit Forum Pemuda Aswaja: Lombok.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v11i2.18111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Raddin Syabania Permata Dewi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: [email protected]

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: