Analisis Keputusan Konsumen Membeli Ikan Segar Di Kota Waingapu Kabupaten Sumba Timur

Yasinta Danga Kumba, Junaedin Wadu

Abstract


This study aims to analyze consumer decisions in buying fresh fish in Waingapu City, East Sumba Regency. The choice of Waingapu City as the research location was based on the consideration that the city is an economic center for the people of East Sumba Regency. In addition, Waingapu City was chosen because it has a large population of fresh fish sellers and consumers. Respondents used in this study amounted to 96 people who are fish buyers who are willing to be interviewed. The sampling technique in this study used a simple random sampling technique. To analyze the factors that influence consumer decisions in buying fish in Waingapu City, multiple linear regression analysis was carried out. The results of this study explain that location and price factors have a significant effect on consumers' decisions to buy fresh fish, while consumer tastes, product quality and consumer income have a significant influence on consumers' decisions to buy fresh fish. Simultaneously, location, price, consumer tastes, product quality, and consumer income have a significant effect on fresh fish purchasing decisions in Waingapu City.

Keywords


Ikan segar, Keputusan Pembelian, Pengaruh

References


Aiman, A., Handaka, A. A., & Lili, W. (2017). Analisis Preferensi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Membeli Produk Olahan Perikanan di Kota Tasikmalaya (Studi Kasus di Pasar Tradisional Cikurubuk, Kec. Mangkubumi). Jurnal Perikanan Dan Kelautan Unpad, 8(1).

Apituley, Y. M., Stevanus, S., Risakotta, S. C., & Hiariey, J. (2017). Sikap Dan Perilaku Konsumen Ikan Asar Di Kota Ambon. Jurnal Sosial Ekonomi Kelautan Dan Perikanan, 12(1), 121–132. https://doi.org/10.15578/jsekp.v12i1.2092

Arikunto, S. (2006). Prosuder Penelitian Suatu Pendekatan Praktik: Edisi Revisi VI. 2006. Jakarta : Rineka Cipta.

BPS Sumba Timur. (2022). Sumba Timur Dalam Angka Tahun 2022.

Cynthia, D., Hermawan, H., & Izzuddin, A. (2022). Pengaruh Lokasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 9(1), 104–112. https://doi.org/10.37606/publik.v9i1.256

Ghozali, I., & Ratmono, D. (2017). Analisis Multivariat dan Ekonometrika. In Universitas Diponegoro.

Henggu, K. U., Tega, Y. R., Meiyasa, F., Ndahawali, S., Tarigan, N., Nurdiansyah, Y., Suprapto, J. R., 35, N., Prailiu, K., Sumba, K., Jenderal, D., Daya, P., Kelautan, S. P., Perikanan, D., & Medan, J. (2021). Analisis Konsumsi Ikan pada Masyarakat Pesisir Sumba Timur. Buletin Ilmiah Marina Sosial Ekonomi Kelautan Dan Perikanan, 7(2), 103–114. https://doi.org/10.15578/MARINA.V7I2.10368

Luhur, E. S., Arthatiani, F. Y., & Suryawati, S. H. (2020). Faktor-Faktor Penentu Keputusan Pembelian Ikan Di Kabupaten Sumba Barat Daya, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Sosial Ekonomi Kelautan Dan Perikanan, 15(2). https://doi.org/10.15578/jsekp.v15i2.9270

Nahraeni, W., Rahayu, A., Yusdiarti, A., & Yaskur, Y. (2019). Keputusan Pembelian Dan Preferensi Konsumen Jeruk Pamelo. JURNAL AGRIBISAINS, 5(1). https://doi.org/10.30997/jagi.v5i1.2171

Petra, D., Darwis, & Bathara, L. (2021). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Membeli Ikan Baung (Mystus nemurus) di Pasar Teratak Buluh Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Sosial Ekonomi …, 2(1), 9–19.

Prabowo, T. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Buah di Pasar Induk Cibitung Bekasi. PARAMETER, 6(2). https://doi.org/10.37751/parameter.v6i2.180

Rozikin, Hasiolan, L. B., & Haryono, A. T. (2015). Pengaruh Harga, Iklan Televisi Dan Kelas Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Avanza Di Dealer Nasmoco Pemuda Semarang. Journal of Management, 1.

Saiful, S., & Talakua, E. G. (2020). Keputusan Membeli Dan Kepuasan Konsumen Membeli Ikan Cakalang (Katsuwonus Pelamis) Segar Di Kota Ambon. Jurnal IPTEKS Pemanfaatan Sumberdaya Perikanan, 7(14). https://doi.org/10.20956/JIPSP.V7I14.9547

Sudi, M., & Fauziyah, E. (2022). Dampak Persepsi Konsumen pada Pemasaran Ikan terhadap Keputusan Pembelian di Pasar Tanjung Sampang. Agriscience, 3(1), 111–126. https://doi.org/10.21107/agriscience.v3i1.15394

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatitaf Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Ufat, M. R., Yusuf, S., & A, N. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Dalam Pembelian Ikan Di Pangkalan Pendaratan Ikan Kota Kendari. JESP: Jurnal Ekonomi Sosial Perikanan, 2(1), 27–35.

Wardandy, I. S., Mukson, M., & Prastiwi, W. D. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Daging Ayam Broiler. Jurnal Litbang: Media Informasi Penelitian, Pengembangan Dan IPTEK, 18(1), 1–16. https://doi.org/10.33658/JL.V18I1.286




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i1.11547

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yasinta Danga Kumba, Junaedin Wadu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: