Faktor-faktor yang Memengaruhi Minat Santri pada Usaha Pertanian Hortikultura di Pondok Pesantren Al Kautsar 561 Kabupaten Tasikmalaya

Hendar Nuryaman, Tuti Karyani, Trisna Insan Noor, Iwan Setiawan

Abstract


Efforts to regenerate agricultural Human Resources (HR) have seen the potential of Islamic boarding schools as a space for regeneration as a provider space. Agricultural education and training for santri is a breakthrough in efforts to develop santri and develop the regeneration of human resources so that they are interested in the agricultural sector. This research aims to analyze the factors that influence students' interest in business in the agricultural sector, especially horticulture cultivation at the Al Kautsar 561 Islamic Boarding School, Tasikmalaya Regency. This research uses a quantitative approach with correlational methods (multiple linear regression) and descriptive methods. This research used a survey method with tools in the form of questionnaires on 48 santri’s. The results of the research show that internal and external factors as well as students' interest in horticultural farming are in the high category. Then, internal factors and external factors of students have a significant influence on students' interest in horticultural farming at the Al Kautsar 561 Islamic Boarding School, Tasikmalaya Regency. This shows that the higher the value of the students' internal and external factors, the higher the students' interest in horticultural farming. Therefore, it is hoped that the development of regeneration of agricultural human resources through Islamic boarding schools will be in line with improving the quality of Islamic boarding school students' human resources so that it will have implications for high interest in the world of agriculture, especially horticulture.

Keywords


Faktor Internal, Faktor Eksternal, Minat, Santri, Pesantren

References


Alhamidi. (2022). 10 Daerah di Jabar dengan Jumlah Ponpes Terbanyak. Retrieved October 28, 2023, from www.detik.com/jabar/.

Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Universitas Diponegoro.

Hapnita, Widia., Abdullah Rijal., Gusmareta, Yuwalitas., Rizal, Fahmi. (2018). Faktor internal dan eksternal yang dominan memengaruhi hasil belajar menggambar dengan perangkat lunak siswa kelas XI Teknik gambar bangunan SMK N 1 Padang tahun 2016/2017. Cived ISSN, 5(1),2175

Hasbullah. (2012). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Koranti, K. (2013). Analisis Pengaruh Faktoreksternal Dan Internal Terhadap Minat Berwirausaha. Prosiding Pesat, 5.

Nasution, J. S. (2022). Hubungan antara motivasi belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar bahasa arab pada siswa kelas viii smpit fajar ilahi batam. Jurnal As-Said, 2(1), 100-115.

Anggles, S. N. (2017). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Niat Mahasiswa untuk Berwirausaha. Agora, 5(1), 53294.

Polindi, M. (2019). Pengaruh karakter entrepreneur terhadap minat berwirausaha (studi empiris pada santri di Pondok Pesantren Al-Ittifaq Ciwidey Bandung). Al-Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 5(1), 63-82.

Pratiwi, Y., & Wardana, I. M. (2016). Pengaruh faktor internal dan eksternal terhadap minat Berwirausaha mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis Universitas udayana (Doctoral dissertation, Udayana University).

Qudratullah, M. F. (2013). Analisis Regresi Terapan: Teori, Contoh Kasus, dan Aplikasi dengan SPSS. Yogyakarta: Andi Offset.

Rakhmat, J. (1999). Rekayasa Sosial Reformasi atau Revolusi?. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Safari. (2003). Indikator Minat belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sardiman., A. M. (2011). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Soewardi, H. (2004). Logika, Indra dan Karsa: Dasar-dasar untuk Kemajuan Bangsa. Bandung (ID): Penerbit Bhakti Mandiri.

Soleha, M., Ningrum, N., & Dewi, T. A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Motivasi Dalam Meningkatkan Minat Berwirausaha (Studi Kasus Pada Budidaya Jamur Tiram Di Pondok Pesantren Darul Musthofa). Edunomia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2), 171-180.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, A. (2020). Analisis peranan pendidikan dan pelatihan dalam peningkatan kinerja pegawai. Jurnal Akuntanika, 6(1), 38-45.

Thoyyibah, N. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Berwirausaha Santri Pondok Pesantren. At-Taqaddum, 12(1), 75-90.

Ulfa, N. (2015). Minat Wirausaha kaum santri dan faktor-faktor yang memengaruhinya (Studi pada pondok pesantren Ar-Riyadh Palembang). I-Economics Journal, 1(1), 4-12

Walpole, R. E. (1995). Pengantar Statistika edisi ke-3. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 56.

Yusuf, S., & Nurikhsan, J. (2013). Teori Kepribadian, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14003

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 hendar - nuryaman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: