Pengembangan Sumber Daya Manusia Petani Kopi Melalui Kemitraan dengan Pondok Pesantren Ihya’us Sunnah Al-Hasany, Kab. Jember

Alia Replica Ma'arif, Teguh Soedarto, Mirza Andrian Syah

Abstract


Human resource development (HRD) is very important for coffee farmers because it has a direct impact on increasing coffee productivity and quality. This study aims to identify the partnership pattern between coffee farmers and Pondok Pesanten Ihya'us Sunnah Al-Hasany, factors affecting the performance of coffee farmers, and human resource development strategies for coffee farmers in Tugusari Village. The sampling technique was carried out using purposive sampling method with the criteria that coffee farmers partner with Ihya'us Sunnah Islamic Boarding School. Respondents taken amounted to 34 respondents. The Quantitative approach uses the SEM-PLS Method, while qualitative uses descriptive methods, SWOT analysis and QSPM. The partnership that exists between coffee farmers and the Ihya'us Sunnah Al-Hasany Islamic Boarding School is an agribusiness operational cooperation pattern approach (KOA) and a general trade partnership pattern. The agreement variable (X1), the technical guidance variable (X3), and the product marketing guidance variable (X4) have a positive and significant effect on the partnership (Y1). Meanwhile, the variable of tool assistance (X2) has no positive and insignificant effect on the partnership (Y1). Partnership variable (Y1) has a positive and significant effect on the performance of farmers (Y2) in Tugusari Village. SWOT analysis there are 10 alternative strategies for developing human resources of coffee farmers in partnership patterns with Ihya'us Sunnah Al-Hasany Boarding School, while the results of the QSPM matrix there are 5 strategies generated in developing human resources of coffee farmers in partnership patterns with Ihya'us Sunnah Al-Hasany Boarding School.

Keywords


Sumber Daya Manusia, Petani Kopi, Pola Kemitraan, Pondok Pesantren Ihya’us Sunnah Al-Hasany

References


Ary, M., & Rangga, S. (2020). Strategi Perencanaan Dan Pengembangan Program Studi Menggunakan Analisis Swot (Studi Kasus Program Studi Sistem Informasi Ars University). Jurnal Tekno Insentif, 14(1), 1-8.

Azizah, S., & Imam, M. (2023). Analisis ekonomi syariah dalam praktik jual beli panen padi di Kelurahan Klemunan Kabupaten Blitar. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(4), 1405-1421.

Badan Pusat Statistika. (2020). Statistik Kopi Indonesia 2020. Jakarta: Badan Pusat Statistika Indonesia

Cahyo, A. N., & Anindhyta, B. (2023). Pengaruh Ekuitas Merek dan Inovasi Terhadap Keputusan Pembelian Dimediasi Harga Di Aplikasi Tokopedia. At-Taniiz:Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 2(3)

Direktorat Jenderal Perkebunan. 2016. Statistik Perkebunan Indonesia Kopi 2015-2017. Sekretariat Direktorat Jenderal Perkebunan, Direktorat Jenderal Perkebunan, Kementerian Pertanian, Jakarta.

Eko, R. M., Tri, R., & Muhammad, F. (2023). Pola Kemitraan Petani Jahe Gajah Desa Sriti Kecamatan Sawoo Kabupaten Ponorogo dengan PT. Enha Sentosa Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 205-211.

Febrianti, F., Heronimus, S., & Herwin, H. (2023). Uji Validitas dan Reliabilitas Konstruk Instrumen Pakapin untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas III SDN. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(3), 3014-3024.

Fitri, N. Y., Nita, K., & Winda, A. (2019). Identifikasi dan analisis struktur rantai pasok kopi rakyat robusta Kecamatan Bangsalsari, Jember. Jurnal Agroteknologi, 13(01), 10-15.

Habibah, N., Teguh, S., & Sigit, D. N. (2023). Faktor Yang Memengaruhi Keputusan Konsumen dalam Membeli Sayur Organik di Pasar Modern Kota Surabaya. Jurnal Pertanian Agros, 25(1), 691-697.

Krismiyati, K. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak. Jurnal Office, 3(1)

Ramdani, D., Ecep, S., & Wiwin, Y. (2023). Validitas Dan Reliabilitas Angket Kematangan Emosi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 6 (3), 232-238.

Reza, M. A. (2020). Pengaruh Kompetensi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Kedai Kopi Skala Mikro Dan Kecil di Kota Medan. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana , 8 (3), 100-113.

Safiroh, D. U., & Liduina, A. P. (2020). Analisis SWOT dalam penentuan bobot kriteria pada pemilihan strategi pemasaran menggunakan Analytic Network Process. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 14(1), 51-60.

Taufiq, A. U., Danny, A. B., & Jabal, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Minat Belajar yang Dimoderasi oleh Pengalaman Belajar Mahasiswa di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 403-412.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14020

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Alia Replica Maarif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: