Strategi Komunikasi Efektif Untuk Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Pedesaan dalam Pembangunan Desa: Sebuah Kajian Literatur

Sabrina Nurhasanah, Lilis Nurlina, Unang Yunasaf

Abstract


This article discusses effective communication strategies to increase rural community participation in village development. Through a literature review, this article attempts to provide a thorough understanding of how effective communication strategies can help accelerate the process of village development. This article will also cover some important points such as the characteristics of rural communities, the role of communication in rural development, forms of communication in rural communities, and communication strategy factors. Rural communities are characterized by living in groups, most of the communities have similar interests. Development communication has a crucial role in the process of village development. Villagers like to talk directly, communicators can take advantage of this by approaching villagers directly. Delivering messages while villagers are doing their activities such as during gotong royong, village meetings and so on. The best way to convey communication is that there are five important communication components to consider, namely the communicator, Message, Channel, Communicator, Effect. In implementing an effective communication strategy, it is necessary to pay attention to the characteristics of the village community, the role of communication in village development, the form of village community communication, and communication strategy factors.

Keywords


komunikasi, pembangunan, masyarakat desa

References


Elika T., L., Desie M.D., Warouw, dqn Grace J. (2023). Pola Komunikasi Penyuluh ertanian dalam Menungkatkan Keterampilan Petani di Desa Kanonang II Kecamatan Kawangkoan. Vol. 5, No. 1.

Ely Sukmana. (2019). Peranan Kepala Desa dan Partisipasi Masyarakat dalam Pembangunan Fisik di Desa Aikmel Kabupaten Lombok Timur Provinsi Nusa Tenggara Barat. Vol. 4, No. 2.

Evi Zahara. (2018). Peranan Komunikasi dalam Pembangunan Masyarakat Pedesaan. Jurnal Warta Edisi:55.

Farina E., Amiruddin S., dan Muladno. (2020). Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat. Vol. 2, No. 2. 234-239.

Hudayani, T., & Setiawan, A. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Komunikasi Pembangunan di Desa. Jurnal Kajian Komunikasi. Vol. 5, No. 1. 89-98.

Iwan Armawan. (2022). Sistem Komunikasi Masyarakat Desa Digital. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam. Vol. 3, No. 2. 1-9.

Jenny, R., S., Cut, M., K., dan Eny, R. Lumbung Paprika Indonesia: Desa Pasirlangu Studi Kasus Komunikasi Pertanian di Desa Pasirlangu Kabupaten Bandung Barat sebagai Lumbung Pertanian Paprika di Indonesia. (2019). Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol. 2, No. 2.

Lubis Hermanto.(2022). Analisis Pola Komunikasi Interpersonal (Studi Antara Masyarakat Pendatang dengan Masyarakat Lokal di Desa Boro Kecamatan Sanggar Kabupaten Bima). Vol. 9, No. 1. 55-68.

Nabilla Kusuma, V., dan Agnes Siwi, P., T. (2018). Strategi Komunikasi dalam Interaksi dengan Mahasiswa Pertukaran Asing. Jurnal Gama Societa. Vol. 2, No. 1.

Nursalim, A. (2013). Peran Komunikasi dalam Membangun Masyarakat Pedesaan. Jurnal Sosioteknologi. Vol. 12, No.2. 168-176.

Prastiwi dan Reny. (2014). Hubungan Antara Model Komunikasi Dua Arah Antara Atasan dan Bawahan dengan Motivasi Kerja pada Bintara di Polresta Yogyakarta. Jurnal Psikologi Integratif, Vol. 2, No. 2. 8-17.

Rully Khairul dan Agus Rusmana. (2017). Komunikasi Digital Berbentuk Media Sosial dalam Meningkatkan Kompetensi Bagi Kepala, Pustakawan, dan Tenaga Pengelola Perpustakaan (Studi Kasus pada Sekolah/Madrasah di Desa Kayu Ambon, Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Aplikasi Ipteks untul Masyarakat. Vol. 6, No. 3. 204-208.

Samsul Rani. (2016). Strategi Komunikasi dalam Pembangunan Desa Berbasis Partisipatif. Jurnal Ilmu Dakwah. Vol. 15, No. 29. 45-53.

Sinabutar, E. (2018). Peran Komunikasi dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat dalam Pembangunan Desa. Jurnal Komunikasi Pembangunan. Vol. 16, No.1. 63-74.

Wulandari, T. (2014). Peran Komunikasi dalam Pengembangan Desa Wisata. Jurnal Komunikasi Pembangunan. Vol. 12, No. 2. 167-180.

Yudha, A. (2016). Komunikasi Pembangunan dan Transformasi Sosial di Desa. Jurnal Komunikasi Pembangunan, Vol.14, No.1. 59-70.

Zikri F., N., dan Achmad, W., K. (2017). Kajian tentang Pesan dalam Komunikasi. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian. Vol. 3, No.1.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14105

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sabrina Nurhasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: