Literasi Digital UMKM Agribisnis dalam Adopsi Strategi Pemasaran Digital di Kecamatan LimbotoKabupaten Gorontalo

Mohamad Rizky Iman, Yuliana Bakari, Agustinus Moonti

Abstract


This research is aimed at analyzing:“How the influence of digital literacy on the tendency of entrepreneurs to secure limboto in adopting digital marketing”. The research was carried out for four months from the start of preparation to the preparation. The type of research used is the type of explanatory with a quantitative approach. The data collection technique is done using a questionnaire (angket). Research instrument testing using instrument testing, and classical assumption testing. The data analysis technique used is a double linear regression analysis analyzed using spss 21. The results of this survey showed below: Technological readiness variables have a significant influence on entrepreneurs' tendencies to adopt digital marketing and digital literacy variables negatively affect entrepreneur's tendencies in dealing with digital marketing.

Keywords


Pemasaran Digital, Kesiapan Teknologi, Literasi Digital

References


Amri Andi,(2020). Dampak Covid-19 Terhadap UMKM di Indonesia. BRAND Jurnal Ilmiah Manajemen Pemasaran. Vol 2 (1). 123–131 pp.

Bintariningtyas Selfia., Mulyaningsih Tri., dan RatwianingsihLely, (2021). E-commerce dan Literasi Digital UMKM di Kabupaten Madiun diMasa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen, Ilmu Ekonomi Kreatif dan Bisnis, Volume 10 Nomor 1 Maret 2021, 20-21.

Cant, M. N., dan Fatoki, O. I. (2016) The Use Of Traditional Marketing Tools By Smes In An Emerging Economy: A South African Perspective. Problems and Perspectives in Management, Volumen 14 (1), 64-70.

Irwansyah, R. (2021). Marketing Digital Usaha Mikro. Jawa Barat

Kurnianingsih Indah., Rosini., Ismayati Nita, (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Digital Bagi Tenaga Perpustakaan Sekolah dan Guru di Wilayah Jakarta Pusat Melalui Pelatihan Literasi Informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol 3(1). 62.

Kurniawati Juliana. (2018). Literasi Media Digital, Vol 8, No. 2, 10:11.

Kominfo, 2021. Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) menjadi faktor pendorong dalam pertumbuhan ekonomi nasional. https://www.kominfo.go.id/content/detail/36314/wapres-digitalisasi-umkm-perlu-diimbangi-dengan-peningkatan-kapasitas-dan-akses-pasar/0/berita. Di akses pada tanggal 18 juli 2023.

Martoyo, A. (2020). Adopsi Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Digital Bagi Usaha Mikro Makanan dan Minuman Di Kota Jakarta Selatan. Jurnal Ilmu manajemen, Bisnis, dan Keuangan, Volume 1, Nomor 2 Januari 2020, 2-7.

Muslimin, K (2013). Kontribusi Pembiayaan Perbankan Syariah Terhadap Pengembangan Usaha Mikro Kecili dan Menengah (UMKM) di Kota Makassar. Jurnal Ilmu Syariah dan Huku. Vol. 47, No. 1, Juni 2013. Hal 274.

Panday, R. (2019). Dampak COVID19 Pada Kesiapan Teknologi dan Penerimaan Teknologi di Kampus. Jurnal Kajian Ilmiah, vol 1(no 1), 107–116.

Rafiah, K., & Kirana, D. (2019). Analisis Adopsi Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Digital Bagi UMKM Makanan dan Minuman di Jatinangor. Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah, Vol 2 No 1, Januari 2019, 192-195.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif Dan R Dan D. Bandung: Alfabeta.

Wibowo, D. H., Arifin, Z., Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing. Jurnal Administrasi Bisnis, Vol. 29(1) Desember 2015, 60.

Zahro, E. K. (2020). Digital Literacy Skill dalam Upaya Peningkatan Laba Usaha pada Kalangan Pelaku Usaha Kecil di Kota Surabaya.Journal of Information and Library Science, Vol. 11, Issue 2, 2020, 82-124.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14313

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mohamad Rizky Iman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: