Faktor-faktor yang Memengaruhi Keputusan Konsumen dalam Pembelian Melon Premium di Kota Bandung (Studi Kasus pada PT. Kebun Bumi Lestari)

Marvel Secio Immanuel, Eddy Renaldi

Abstract


The Farmhill is a premium melon producer in Indonesia whose products are spread throughout Indonesia. When compared with the price of other melons, premium melons have a higher price. However, demand, production, and marketing of this melon remain high and even increase. This does not appear to be suitable with the law of demand which states "the higher the price, the less consumer demand". This research aims to describe the characteristics of consumers and determine the factors that influence consumer decisions in purchasing premium melon. The research methods used by researchers are descriptive analysis and factor analysis. Based on the results of this research, show that nine new factors influence the decision to purchase premium melon. However, researchers only took five dominant factors, namely food safety and quality, consumer psychology, product characteristic, consumer needs, and product accessibility. The factor that has the biggest contribution is food safety and quality.

Keywords


analisis faktor, keputusan pembelian, melon premium

References


Creswell, J. W. (2014). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed (Edisi Ketiga). Pustaka Pelajar.

Cypert, K., Prasetyo, E., & Setiadi, A. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Brokoli Organik di Pasar Modern Gelael Semarang. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 12(2).

Darmawan, A. S. P., & Trimo, L. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sayuran terhadap Pengguna E-Wallet Go-Pay di Kota Jabodetabek. Jurnal Agribisnis Indonesia, 10(2), 211–221.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 20,00. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Mishra, R., & Mishra, O. (2018). A hybrid PCA-AHP-Multi-grade Fuzzy approach to assess marketing-based flexibility. International Journal of Marketing Intelligence & Planning, 36(11).

Pradana, A. K., Slamet, A. S., & Andrianto, M. S. (2018). Analisis Faktor yang Memengaruhi Pengambilan Keputusan Pembelian Pepaya Calina. Jurnal Manajemen, 9(2), 155-17-.

Priambodo, L. H., & Najib, M. (2016). Analisis Kesediaan Membayar (Wilingness to Pay) Sayuran Organik dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Manajemen Dan Organisasi, 5(1).

Rakasyifa, I., & Mukti, G. W. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sayur dan Buah di Ritel Online (Suatu Kasus pada Konsumen Ritel Online di Jakarta). Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 6(1), 275–289.

Safitri, H. K., Budiraharjo, K., & Mukson. (2022). Pengaruh Kesadaran dan Citra Merek terhadap Keputusan Konsumen pada Pembelian Buah dan Sayur The Farmhill Semarang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA_, 6(3), 795–804.

Simamora, B. (2005). Analisis Multivariat Pemasaran. Gramedia Pustaka Utama.

Siti Istiqomah. (2007). Menanam Hidroponik. Azka Mulia Media.

Sugiarto, M. E., Kumaat, R. M., & Pakasi, C. B. D. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Keputusan Pembelian Buah di Freshmart Tikala Kota Manado. Agri-SosioEkonomiUnsrat, 13(1A), 17–32.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Ujianto, & Abdurahman. (2004). Analisis Faktor-Faktor yang Menimbulkan Kecenderungan Minat Beli Konsumen Sarung: Studi Perilaku Konsumen Sarung di Jawa Timur. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14351

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Marvel Secio Immanuel, Eddy Renaldi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: