Pengaruh Faktor-faktor Perilaku Konsumen Generasi Z Terhadap Keputusan Pembelian Produk Jamu Herbal di PT. Bhineka Rahsa Nusantara

Yasmin Hartika Nucifera, Adi Nugraha

Abstract


Jamu, a traditional Indonesian beverage, embodies local wisdom that warrants preservation. The current emphasis should be placed on the younger generation, particularly Generation Z, by herbal medicine enterprises, as they represent significant potential for the industry. However, introducing herbal medicine as a healthy lifestyle choice for Gen Z proves challenging. Hence, this research aims to identify factors influencing Gen Z’s decision-making regarding herbal medicine consumption. By doing so, it seeks to devise effective marketing strategies tailored to Gen Z consumers. The study was conducted at PT. Bhineka Rahsa Nusantara in Bandung City, utilized a quantitative research design. Data collection involved distributing questionnaires to 61 Gen Z consumers and employing path analysis using Smart-PLS4 for statistical analysis. The findings reveal that consumer behavior factors, including cultural, social, and personality factors, significantly influence purchasing decisions. These factors collectively account for 64% of the influence, while the remaining 36% is attributed to other unexamined factors. Among these factors, cultural considerations emerge as the most influential, affecting Gen Z’s purchasing decisions by 27,29%, followed by social factors at 18,6%, and personality factors at 18,07%.

References


Idris, Ibrahim, N., & Nugrahaani, A. W. (2018). Studi Tanaman Berkhasiat Obat Suku Mori Kecamatan Petasia, Petasia Barat, Dan Petasia Timur Kabupaten Morowali Utara Sulawesi Tengah. Biocelebes, 12(1), 23–31.

Waqfin, M. S. I., Komari, M., Andriani, R., & Muhibuddin, A. (2021). Strategi Branding untuk Membangun Identitas Brand dalam Meningkatkan Pemasaran di Desa Bandarkedungmulyo Jombang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-5.

Wicaksena, B., & Subekti, N. A. (2010). Potensi pengembangan pasar jamu. Buletin Ilmiah Litbang Perdagangan, 4(2), 210-225.

Mustofa, F. I. (2020). Studi Penggunaan Jamu oleh Masyarakat untuk Meningkatkan Daya Tahan Tubuh Selama Wabah Covid-19. Jurnal Kesehatan, 8(2), 76–86.

Tamara, F. S. (2019). Respon Konsumen di Surabaya terhadap Brand Image Jamu Iboe Natural Drink dalam Upaya Brand Repositioning oleh PT Jamu Iboe Jaya (Doctoral dissertation, Universitas Airlangg

Fernandya, S. S., Yuwono, T., & Al-Firdaus, L. K. 2022. Pengentasan Masalah Sosial Melalui People Centered Development Guna Memaksimalkan Pembangunan di Indonesia, Reformasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan IlmuPolitik, 12(1), 121-132. Ika 2019, Mengangkat Kembali Jamu Sebagai Warisan Budaya Bangsa. Universitas Gajah Mada

Kushargina, R., Yunieswati, W., & Rizqiya, F. (2021). Kebiasaan Konsumsi Minuman Remaja untuk Imunitas Tubuh Youth’s Drink Consumption Habits for the Body Immunity.3(3),115_123.https://doi.org/10.36590/jika.v3i3.166

O’Leary, F., Hattersley, L., King, L., & AllmanFarinelli, M. (2012). Sugary Drink Consumption Behaviours among Young Adults at University. Nutrition and Dietetics, 69(2), 119–123. https://doi.org/10.1111/j.1747- 0080.2012.01583.x

Margery, E. (2019). Keputusan Pembelian Mie Sedap Oleh Generasi Z Seabagi Makanan Mie Instan di Kota Medan. ISSN: 1979-5408, 1.

Farunik, C. G., & Ginny, P. L. (2023). Tantangan dan Peluang Bisnis dalam Beradaptasi dengan Pasar Generasi Z. Prosiding: Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 487-496.

Sumarwan, U. (2011). Perilaku Konsumen. Jakarta: Penerbit Ghalia

Hair, J. F. et. al. 2017. A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). SAGE Publications, Los Angeles

Hatmanti, N. M., Nurjanah, S., Yunita Sari, R., Soleha, U., & Zahro, C. (2023). Upaya Peningkatan Konsumsi Minuman Sehat Melalui Program Konservasi Tanaman Herbal. BEMAS: Jurnal Bermasyarakat, 4(1), 48–54. https://doi.org/10.37373/bemas.v4i1.548

Ghozali, Imam & Hengky Latan. 2015. Partial Least Squares Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program SmartPLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris. Semarang: Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2014). Structural Equation Modeling Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS). Semarang: Universitas Diponegoro.

Al Hakim, R. (2022). Perilaku Harian dan Profil Demografi Mempengaruhi Kenaikan Tagihan Listrik Selama Covid-19 di Indonesia: Pendekatan SEM-PLS. AKUA: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 68-76.

Tambunan, 2012. Analisis Pengaruh Citra Merek, Persepsi Kualitas dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Bandeng Presto (Studi Kasus pada konsumen Bandeng Presto di Semarang)

Marwati, & Amidi. (2018). Pengaruh Budaya, Persepsi, dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Obat Herbal. Jurnal Ilmu Manajemen, 7(2), 168–180.

Kotler, Philip dan Amstrong, Gary, (2014), Principles of Marketing, 12th Edition, Jilit 1 Terjemahan Bob Sabran Jakarta: Erlangga.

Hudani, A. (2020). Pengaruh faktor budaya, faktor social, dan faktor pribadi terhadap keputusan pembelian. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 99-107.

Ririn, S.F. (2015) Faktor-Faktor Penyebab Berkurangnya Minat Anak Perempuan di Dusun Kiringan, Canden, Jetis, Bantul Sebagai Penerus Penjual Jamu Gendong. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial danIlmu Politik. UNY. Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14659

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yasmin Hartika Nucifera, Adi Nugraha

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: