Analisis Efisiensi Pemasaran Sayuran Hidroponik Pakcoy pada Usahatani Amor Kota Tangerang Selatan

Shelvy Rahmadina, Sehat Simbolon, Putri Nuralyasari, Putri Ramadhani, Jumiyanti Jumiyanti

Abstract


This research was conducted to determine marketing channels, marketing margins, and farmer share of hydroponic pak choy vegetables in Amor farming, South Tangerang City.  This research uses a qualitative and quantitative descriptive approach to analyze the marketing efficiency of pak choy hydroponic vegetables.  Data was collected through direct interviews and secondary data from other agencies.  The research results show that two marketing channel patterns are formed: pattern I involves farmers and consumers, and pattern II involves farmers, traders and consumers.  Pattern II has the highest marketing margin of IDR 9,000, while pattern I has the lowest margin of IDR 0.  Therefore, pattern I is more efficient.  Farmer share analysis shows that pattern I is the most efficient because farmers sell directly to consumers without involving traders, so they have a farmer share of 100%. It is hoped that the results of this research will become a marketing reference and decision for Amor farming, as well as academic reference material and a source of information about marketing efficiency.

Keywords


efisiensi, saluran pemasaran, margin pemasaran, farmer share, hidroponik pakcoy

References


Alam, M. C., Utomo, B., Siregar, A. F., & Santoso, M. A. (2021). Analysis Supply Chain Management Of Organic Pakcoy. Jasc (Journal Of Agribusiness Sciences), 4(2), 78-87.

Andrian, R. (2022). Nalisis Usahatani Dan Strategi Pemasaran Sayuran Hidroponik Nutrient Film Technique (Nft) Di Kota Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Riau).

Eden, P. K. L. D. T., & Hutahaean, A. R. Agribisnis Hortikultura Politeknik Wilmar Bisnis Indonesia Deli Serdang, Sumatera Utara.

Endaryono, B. T., & Ariwibowo, P. (2021). Pengaruh Biaya Pemasaran, Omzet Penjualan Terhadap Laba Perusahaan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(1), 124-136.

Ernando, M. Y. (2018). Analisis Efisiensi Pemasaran Agribisnis Sawi Hijau (Brassica Juncea L.)(Studi Kasus Kelompok Tani Sinar Harapan Kelurahan Kampung Enam Kecamatan Tarakan Timur Kota Tarakan).

Husen, A. (2023). Strategi Pemasaran Melalui Digital Marketing Campaign Di Toko Mebel Sakinah Karawang. JURNAL ECONOMINA, 2(6), 1356-1362.

Insani, S. M., Zahra, S. A., & Wijayanti, F. (2023). Gaya Kepemimpinan Kepala Kua Dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai Di Kantor Urusan Agama Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. Jurnal Socia Logica, 3(2), 1-10.

Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Kasman, H. (2023). Pengaruh Daya Tarik Iklan Dan Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Inconnet (Studi Kasus Perumahan Sidomulyo Pekanbaru). Jotika Journal In Management and Entrepreneurship, 2(2), 91-99.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran.

Mita, M. (2021). Analisis Pemasaran Sayuran Selada Hidroponik Di Kota Mataram (Doctoral Dissertation, Universitas Mataram).

Mudrik, N. (2022). Pengembangan Pemasaran Digital Sayuran Pakcoy Menggunakan Google Business Pada Kelompok Tani Cemerlang Kabupaten Cianjur.

Noviani, N., & Wahyuni, S. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Sayuran Hidroponik Merek Papamama Farm. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 1(1), 29-42.

Putri, R. A. M., Anwar, Z., & Purmadi, A. (2023). Pengaruh penggunaan explainer video terhadap motivasi belajar siswa mata pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X UPW. Jurnal penelitian, pengembangan pembelajaran dan teknologi (JP3T), 1(2), 82-86.

Rifqi, M., Sasmi, M., & Mashadi, M. (2023). Usahatani Pakcoy Sistem Hidroponik Dalam Meningkatkan Pendapatan Petani. Jurnal Agribisnis, 12(2), 111-121.

Roidah, I. S. (2014). Pemanfaatan Lahan Dengan Menggunakan Sistem Hidroponik. Jurnal Bonorowo, 1(2), 43-49.

Salam, A. Y. R. (2021). Analisis Kelayakan Ekonomi Hidroponik Selada Dan Pakcoy (Studi Kasus: Hidroponik Pakkatto) (Doctoral Dissertation, Universitas Hasanuddin).

Salam, A. Y. R. (2021). Analisis Kelayakan Ekonomi Hidroponik Selada Dan Pakcoy (Studi Kasus: Hidroponik Pakkatto) (Doctoral Dissertation, Universitas Hasanuddin).

Sari, F. A. (2023). Pemanfaatan Media Digital Torufarm Sebagai Strategi Pemasaran Hasil Tani Umkm Lokal Kota Palu Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Datokarama Palu).

Shavira, A. V., & Febrian, W. D. (2023). Pengaruh Motivasi Kerja, Budaya Organisasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan PT. Sri Rejeki Isman Tbk. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(4), 1010-1022.

Simamora, B. (2003). Memenangkan Pasar Dg Pemasaran. Gramedia Pustaka Utama.

Sinaga, E. E., & Kurniawati, F. (2023). Evaluasi Kelayakan Usaha Sayur Pakcoy Dan Selada Hidroponik Studi Kasus Indigen Farm Yogyakarta. Agrotechnology, Agribusiness, Forestry, And Technology: Jurnal Mahasiswa Instiper (Agroforetech), 1(1), 323- 329.

Sodri, F. F. (2019). Analisis Sistem Agribisnis Selada Dan Pakcoy Hidroponik Di Kota Bandar Lampung.

Suardana, P. A. K. P., & Kustina, K. T. (2017). Pengaruh fee based income dan transaksi e-banking terhadap perubahan laba pada PT. Bank Pembangunan Daerah Bali. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 2(2), 331-343.

Suyono, F., Timisela, N. R., & Tuhumury, M. T. (2023). Rantai Pasok Sayuran Hidroponik Di Pasar Modern Dian Pertiwi Kota Ambon. Jurnal Agrica, 16(1), 41-52.

Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.

Wicaksono, R., Zamrodah, Y., & Widiatmanta, J. Saluran Pemasaran Sayur Sawi Packcoy (Brassica Rapa Subsp. Chinensis) Dengan Sistem Hidroponik Wickv.

Widiana, M. E., & Sinaga, B. (2010). Dasar-Dasar Pemasaran. Bandung: Karya Putra Darwati.

Widiastuti, N., & Harisudin, M. (2013). Saluran Dan Marjin Pemasaran Jagung Di Kabupaten Grobogan. Sepa: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 9(2).

Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Wiranti Laras, S. (2023). Analisis Efisiensi Pemasaran Sawi Hijau (Brassica Juncea L.) Di Kecamatan Ampenan (Doctoral Dissertation, Universitas Mataram




DOI: http://dx.doi.org/10.25157/ma.v10i2.14713

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sehat Simbolon, Putri Nuralyasari, Shelvy Rahmadina, Putri Ramadhani, Jumiyanti -

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________________________________

Diterbitkan Oleh :

Fakultas Pertanian Universitas Galuh

Jl. RE Martadinata No. 150 Ciamis 46274

Telepon: 0265-7602739

Email: mimbaragribisnis@gmail.com

 

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 __________________________________________________________________________________

Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis diindeks oleh: