Pembelajaran Sejarah Melalui Nilai-Nilai Kesenian Degung di Kelas X IPS 1 MA Negeri 2 Ciamis Tahun Ajaran 2022-2023

Pupu Maspuroh, Sri Pajriah, Aan Suryana

Abstract

History learning materials are generally based on textbooks and use very little developer material. This is the background of this research regarding the use of material for developing Degung artistic values in learning history. To find out what are the values of Degung art and how to use Degung artistic values in learning history in class X IPS 1 MA Negeri 2 Ciamis. Qualitative research methods with literature and field studies include observation, interviews and documentation. Data analysis used is data reduction, data presentation and verification. The results of the research show that the values contained in Degung art are religious values, historical values, social values, ethical values, creative values and aesthetic values. The use of material for developing Degung artistic values in history lessons must be in accordance with the learning objectives adapted to the teacher's teaching style. After designing the RPP and adding material to the power point slides the use of developer material has been realized and it is very possible to use developer material. Obstacles such as readjustment of learning outcomes, the use of developer material is a new thing, time constraints and student responses which later as teacher educators try to deal with these obstacles so that the results are that the teacher is greatly helped by the presence of developer material and students are enthusiastic about learning.

Keywords

Developer Material; Gamelan Art Values; Learning History

Full Text:

PDF

References

Adriansyah, E. (2022). Studi Minat Belajar Siswa SMK Islam Yasin Terpadu Palabuhanratu Terhadap Gamelan. 1–23.

Astuti, W. (2016). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah Pada Sekolah Menengah Atas (Sma) Di Wilayah Pedesaan Dan Perkotaan Di Kabupaten Cilacap. Indonesian Journal of History Education, 4(1), 69–76.

Gunawan, I., & Sulistyoningrum, R. T. (n.d.). Menggali Nilai-Nilai Keunggulan Lokal Kesenian Reog Ponorogo Guna Mengembangkan Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV. 50–87.

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1), 81–95.

Herawan, R. (2009). Sejarah Degung. https://id.wikipedia.org/wiki/Degung

Iswantoro, G. (2017). Kesenian Musik Tradisional Gamelan Jawa Sebagai Kekayaan Budaya Bangsa Indonesia. 3(1), 129–143.

Iswara, N. H. (2015). Dinamika Kesenian Gamelan pada Fungsi Dan Pelestarian Kesenian Gamelan dalam Sanggar Budaya Singhasari di Kecamatan Singosari, Kabupaten Malang, Jawa Timur. Fisip, 1. http://repository.unair.ac.id/69467/3/JURNAL_Fis.ANT.08 18 Isw d.pdf

Jarmani. (2016). Konstrutivistik Dalam Pembelajaran Seni Gamelan Berbasis Garap Musik Kreatif. Humaniora, Sains, Dan Pengajaran, 119(4), 361–416.

Jirzanah. (2008). Aktualisasi Pemahaman Nilai Menurut Max Scheler Bagi Masa Depan Bangsa Indonesia. Journal Filsafat, 18(1), 86–106.

Kurniawan, H. (2018). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tradisi Betabuh Dalam Perspektif Moralitas Islam (Analisis Deskriptif Masyarakat Kecamatan Way Khilau Kabupaten Pesawaran). Energies, 6(1), 1–8.

Nashuddin. (2020). Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Merevitalisasi Pemahaman Moderasi pada Lembaga Pendidikan di Indonesia (Analisis Praksis dan Kebijakan). Schemata, 9(1), 35–52.

Novandri, B. (2013). Pengaruh Pemanfaatan Sumber Sejarah Lokal Daerah Sekitar Kota Tegal Terhadap Kesadaran Sejarah Siswa SMA Negeri Se-Kota Tegal. http://lib.unnes.ac.id/19276/

Nurmawati, Suyanta, S., & Fadhillah. (2021). Pengembangan Kurikulum Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di MTSN Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(02), 56–73.

Pajriah, S. (2020). Draf Bahan Ajar Mata Kuliah Sejarah Islam Di Indonesia.

Prasetyo, P. (2012). Seni Gamelan Jawa sebagai Representasi dari Tradisi Kehidupan Manusia Jawa: Suatu Telaah dari Pemikiran Collingwood. Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 1–139. http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20291476-S1336-Panji Prasetyo.pdf

Putri, R. A. (2019). Kesenian Gembyung Sebagai Media Dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 1 Lumbung Kelas X IPS 1. Universitas Galuh.

Rizky, F. (2020). Perancangan Informasi Sejarah Dan Profil Alat Musik Gamelan Sunda / Degung Melalui Media Playing Card. https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/3548/

Sauri, S. (2013). Pengertian Nilai.

Setyawan, D. (2015). Pengertian Pembelajaran Sejarah Indonesia.

Soeprapto, S. (1995). Aktualisasai Nilai-Nilai Filsafat Pancasila Notonagoro. In Jurnal Filsafat Agustus ‘95 (pp. 30–37).

Soeriadiredja, P. (2016). Fenomena Kesenian Dalam Studi Antropologi (Bahan Ajar). 0–38.

Sugito, E., Husnita, L., & Junaidi, J. K. (n.d.). Pelaksanaan pembelajaran sejarah peminatan kelas x mipa di sma negeri 1 panti kabupaten pasaman.

Sulaiman, S. (2012). Pendekatan Konsep Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah Lontar, 9(1), 9–21. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/lontar/article/view/2373

Syafei, A. F. R. (2021). Sejarah kebudayaan Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=y55xAAAAMAAJ

Teng, M. B. A. (2017). Filsafat Kebudayaan Dan Sastra (Dalam Perspektif Sejarah). 5(1), 2354–7294.

Yuniar, E. (2022). Pembelajaran Sejarah Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Pakena Gawe Rahayu Pakeun Heubeul Jaya Dina Buana Pada Prasasti Kawali I. 3(2), 483–493.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.