Contributive Analysis Of The Use Of Digital Infographic Media On The Chronological Thinking Ability Of SMK Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abduh, M. (2023). Literasi Digital Dalam Upaya Membangun Ketahanan Nasional. Doktrin: Jurnal Dunia Ilmu Hukum Dan Politik, 1(4), 115–124. https://doi.org/10.59581/doktrin.v1i4.1375
Achmadin, B. Z. (2022). Urgensi Historical Thinking Skills Bagi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 96–114.
Affandi, A., Ekohariadi, E., Buditjahjanto, B., & Asto, I. G. P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Media Infografis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa di SMKN 6 Surabaya. Journal of Syntax Literate, 9(11).
Anis, M. Z. A., Mardiani, F., & Fathurrahman, F. (2022). Digital History dan Kesiapan Belajar Sejarah di Era Revolusi 4.0. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 6(1), 29–42. https://doi.org/10.29408/fhs.v6i1.4375
AR, H. S. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 18(1).
Azhari, M., Wingkolatin, W., & Azmi, M. (2022). Pemanfaatan Media Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Al-Khairiyah Samarinda. Amarthapura: Historical Studies Journal, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.30872/amt.v1i1.540
Fajriyah, I., & Priyanto, I. (2023). Pengembangan Media Komik Kerajaan Majapahit dalam Mata Pelajaran Sejarah Indonesia di SMK Negeri 1 Beji. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1). https://doi.org/10.25157/jwp.v10i1.9633
Fathurrahman, F., Yuliantri, R. D. A., Susanto, H., Rochgiyanti, R., Pebriantika, L., & Akmal, H. (2025). Development of Flipbook-based Local History Teaching Modules for High Schools Students. Jurnal Paedagogy, 12(2). https://doi.org/10.33394/jp.v12i2.14712
Hakim, L. (2023). Ragam Media Pembelajaran Sejarah, Interaktif dan Menyenangkan. GUEPEDIA.
Hastuti, H., Basri, I., & Zafri, Z. (2021). Meramu Materi Pembelajaran Sejarah Berlandaskan Analisis Historical Thinking. Diakronika, 21(1), 57–70. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol21-iss1/181
Hisyam, H. Al, & Ofianto, O. (2022). The Pengembangan Media Timeline Berbasis Venngage untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kronologis Siswa. Jurnal Kronologi, 4(3), 351–363. https://doi.org/10.24036/jk.v4i3.507
Ismaeel, D., & Al Mulhim, E. (2021). The influence of interactive and static infographics on the academic achievement of reflective and impulsive students. Australasian Journal of Educational Technology, 147–162. https://doi.org/10.14742/ajet.6138
Khaeranda, A. T., Mansur, H., & Salim, A. (2024). The Utilization of Infographic-Based Learning Media to Increase Students’ Interest in Learning. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 5(11), 5070–5078. https://doi.org/10.59141/jist.v5i11.8778
Lee, B. N. (2023). Adapting History Education for the 21st Century: Integrating Technology and Critical Thinking Skills. SPEKTA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat : Teknologi Dan Aplikasi), 4(2), 216–224. https://doi.org/10.12928/spekta.v4i2.8572
Nasution, A. H., & Diansyah, A. (2020). Pengembangan Media Berbentuk Infografis dalam Pembelajaran Sejarah di Tingkat SMA. Jurnal Sekolah, 4(3), 261–266.
Nindiati, D. S., Octariani, W., Kaswari, L., Utami, S. P., & Daramatasya, A. P. (2024). Integrasi Teknologi dalam Manajemen Pembelajaran Sejarah. Jurnal Studi Multidisipliner, 8(12).
Nursolehah, S., Rasminah, S., Rokmah, S., & Najiyah, S. (2024). Efektivitas Pembelajaran Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Sejarah Islam di MI Miftahul Huda. EduSpirit: Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(3), 414–419.
Pangestu, R. S., Saefudin, A., & Windarti, Y. (2025). Infographics as Historical Publication Media in the Distribution of Tetengers and Monuments to the Struggle of the Physical Revolution 1947-1949 in Bantul Regency. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 13(2). https://doi.org/10.24127/hj.v13i2.11281
Putri, N. K., & Ofianto, O. (2023). Analisis pengembangan media komik digital untuk pembelajaran sejarah siswa SMA. Jurnal Kronologi, 5(1), 307–317.
Ramadani, I. S., Ramadani, S., & Sari, S. G. (2025). Peran Canva Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmu Pengetahuan Naratif, 6(1).
Saefudin, A. (2025). Shaping Future History Teachers: Evaluating Historical Thinking Skills and Learning Innovations. International Research Journal of Multidisciplinary Scope, 6(1), 663–674. https://doi.org/10.47857/irjms.2025.v06i01.02982
Saefudin, A., Wasino, Susanto, & Musadad, A. A. (2024). Curriculum control and lesson planning: History teacher autonomy in different school contexts. Kasetsart Journal of Social Sciences, 45(2), 391–400. https://doi.org/10.34044/j.kjss.2024.45.2.05
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Tindakan). Alfabeta.
Sumantri, P., Nababan, S. A., Sumantri, S. T., Tanjung, Y., Mulyani, F. F., & Jali, J. M. (2024). Effectiveness Of Use Of Interactive E-Poster History Learning Media In Increasing History Awareness. Jurnal Ilmu Pendidikan, 30(1).
Widiastuti, A., Hidayat, B., & Fadli, M. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Visualisasi untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMA. SWARNADWIPA, 7(1). https://doi.org/10.24127/sd.v7i1.2736
DOI: http://dx.doi.org/10.25157/jwp.v12i2.18464
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Wahana Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Indexing: